Stilul de înot învatat vs stilul de învatat înotul, autor Ionescu Adrian
Articol publicat in data de 26.02.2023
De ce craul?
În majoritatea literaturii de specialitate, procedeele de înot sunt așezate în ordinea în care ele vor fi predate cursanților: craul, spate, bras, fluture. Avantajele începerii cursului de înot și deprinderea mișcărilor specifice procedeului craul sunt multe și nu voi insista asupra lor, doar voi enumera câteva: împrietenirea cu apa și cu scufundarea capului sub apă, obișnuirea respirației sub apă, învățarea poziției pe apă la orizontală, coordonarea mișcărilor de brațe, picioare și cap etc. Pentru copii aș spune că este bine ca instructorul să meargă pe schema clasică, însușirea procedeelor trebuie făcută treptat, în ordinea dificultății lor. De cele mai multe ori, rezultate nu întârzie să apară.
Problemele apar însă atunci când avem de-a face cu adulți începători. De cele mai multe ori, adulții care decid să se apuce de un sport, majoritatea undeva în jurul vârstei de 30 de ani dar și mai sus, nu au un trecut legat de activități sportive susținute, sistematice, în regim profesionist. Unii nu au mai făcut sport niciodată, nici măcar la nivel de amatori, din diferite motive. Neavând acest bagaj în spate, începerea unui curs de înot se poate dovedi destul de dificil, iar particularitățile exercițiilor efectuate în vederea însușirii stilului craul pot ridica dificultăți. De ce? Pentru că nu e tocmai ușor să stai la orizontală pe apă, cu fața sub apă-mai ales dacă nu tolerezi apa pe față-să dai din picioare și din mâini, într-un anumit ritm, cu o anumită intensitate și, presus de orice, să faci toate mișcările Coordonat și Corect! Peste toate, o dată la 3 mișcări de brațe trebuie să scoți fața de sub apă, în lateral, pentru a trage aer, pe sub brațul care tocmai efectuează traseul său aerian-adică pe sub mâna care se află atunci deasupra apei.
Deci, trebuie să suflăm aerul sub apă, să forfecăm picioarele, să avem grijă că frecvența este potrivită, să mișcăm mâinile, să scoatem capul de sub apă Și să numărăm, toate în același timp! Sună dificil și chiar este.
De aceea, procesul de învățare al procedeului craul poate deveni frustrant, obositor și cu rezultate care întârzie să apară-am văzut mai sus de ce.
Problema este următoarea: adultul care decide să vină la înot, vine să se relaxeze, să se detașeze de stresul cotidian, să se simtă bine, și primește fix opusul. Din acest motiv, mulți renunță și spun că înotul nu este de ei.
Greșit! Înotul este pentru toată lumea, doar că nu toate stilurile sunt receptate la fel, iar ordinea în care le învățăm ar trebui adaptate pe calitățile fiecărui cursant, în parte.
Dialogul dintre instructor și cursant trebuie să fie permanent, sincer și clar: se vor alege împreună anumite exerciții opționale în funcție de starea psihică și fizică a cursantului, iar cele obligatorii trebuie explicate și demonstrate, fără suprasolicitare, fără obiective prea îndrăznețe.
De foate multe ori, după primele două, trei ședințe, calitățile cursantului sunt evidente, trebuie scoase la iveală și adaptat cursul ca atare. Majoritatea adulților vor deprinde mai repede mișcările de bază ale stilului bras.
De ce bras?
La o primă vedere, procedeul bras (broască) este mai complicat, mișcările pot părea contraintuitive, iar progresul după primele ședințe poate părea nesatisfăcător. Însă, cu puțină rabdare, după 8-10 ședințe, totul devine mult mai natural, alunecarea pe apă este lejeră, capul poate fi ținut la suprafață -sau combinații de respirație în și peste apă- parcurgerea unei lungimi de bazin devine lină -fie liber, fie folosind materiale ajutătoare-, nesolicitantă și ușor de realizat. Spre deosebire de craul, la bras, brațele și picioarele efectuează mișcări asemănătoare, cu o frecvență redusă, efortul depus fiind minim, iar respirație se efectuează în față, deci nu riscăm să ne sucim gâtul atunci când vrem să tragem aer.
Astfel, după 2 cicluri de 8-10 ședințe, cursanții vor putea înota o lungime de bazin de 25 de metri fără mari probleme, iar pe parcursul cursurilor, se pot adăuga, pe rând, elemente și exerciții pregătitoare pentru procedeele spate și craul: alunecări cu plecare de la margine fără sau cu bătaie de picioare, pe față și pe spate, exerciții de picioare cu pluta pe distanțe scurte și combinații între cele două, mișcări de brațe pe loc și în timpul deplasării, exerciții de relaxare a musculaturii și mobilitate.
Cred foarte mult în dialog și în adaptarea antrenamentelor la nevoile fiecărui "elev" , cred în flexibilitatea cursurilor, în stabilirea unor obiective îndrăznețe dar realiste, și, mai ales, în oferirea unui curs lejer, aerisit, amuzant și accesibil tuturor,de aceea, pentru mine nu e important stilul de înot învățat ci stilul de învățat înotul.