Tipurile somatice, autor Calin Marian

Tipurile somatice, autor Calin Marian

Sunt sigur că v-ați întrebat de multe ori de ce unii dintre noi slabesc  sau acumuleaza masă musculară sau tesut adipos mai greu ori mai usor,  pe când altii au deja un anumit potențial "înnăscut".
Răspunsul îl vom afla aprofundând cele 3 tipuri somatice :   ECTOMORF, ENDOMORF și MEZOMORF .
       Înainte de a dezbate subiectul, trebuie să înțelegem faptul că o persoană nu poate fi 100% încadrată într-un singur tip somatic, ci este o combinație între cele 3 tipuri, cu anumite caracteristici predominante.
       Criteriile generale de care trebuie să ținem cont sunt : procentajul de masă musculară, înălțime, țesut adipos și densitatea osoasă.

1. ECTOMORFUL - tipul slab,înalt, cu masă musculară redusă, procentaj mic de grăsime, oase subțiri. Metabolismul ectomorfului este accelerat, ceea ce îngreunează acumularea masei musculare. Este de preferat să se folosească exerciții de bază care implică cât mai multe grupe musculare, cum ar fi genuflexiunile, împins cu bara din plan orizontal, îndreptari sau ramat.

2. ENDOMORFUL - tipul care se îngrașă ușor, are un țesut adipos considerabil, oase și articulații mari, groase, membre scurte, talie și șolduri late. Metabolismul său este lent. Scăderea în greutate este anevoioasă. Dispune de capacitatea de a acumula masă musculară relativ ușor. Principalul impediment este stratul adipos care acoperă musculatura, de aceea endomorful trebuie să depună un efort suplimentar. Antrenamentele trebuie să fie frecvente și de o intensitate permanent crescută.

3. MEZOMORFUL - tipul cu cel mai mare potențial pentru fitness sau culturism. Are o constituție altletică, musculoasă, umeri lați, talie îngustă și strat adipos redus. Este genul înzestrat genetic, acumulează ușor masă musculară, fără grăsime, metabolism eficient, își controlează ușor greutatea și procentul de grăsime. Obține rezultate cu aproape orice tip de antrenament.

     În concluzie, aceste 3 tipuri somatice pot fi influențate în favoarea noastră, de un regim alimentar corespunzător și antrenamente personalizate.
     Chiar dacă avem noțiuni elementare de alimentație, iar internetul abundă de acest gen de informații, antrenamentul este o necesitate absolută, și acest lucru îl putem obține doar cu experiență sub îndrumarea atentă a unui instructor sportiv.